ViPerssons

(¯`°•.¸♥ 2013 ♥¸.•°´¯)

Veckan snart slut igen

Publicerad 2010-04-29 09:38:46 i Allmänt,

Så var det nu min tur att åka på världens förkylning. Ont i huvud, hals och är täppt i näsan. Kroppen känns som om jag blivit påkörd av ett tåg ajajaj. Tack och lov kommer mamma strax och dumpar av lite panodil till mig. Så kanske man kan komma på rätt spår igen. Fick en kommentar av en tjej på FB att man brukar bli det innan det är dax för förlossning...snacka om att jag hoppas att hon har rätt:-)
Lillpärlan här hemma börjar dock bli frisk igen och har en massa bus att ta igen tycker hon, vet inte om jag riktigt håller med. Så får väl försöka hitta på roliga saker som hon kan göra idag men så att jag ändå ka ta det lugnt. Kan hoppas solen kommer fram så att vi kan gå ut till sandlådan. För det kan jag säga att hon älskar. Kunde knappt få ur henne igår när vi var där. Skönt att man har den här hemma och att vi har lock så att man vet att den är fräsch. Sen har vi gungorna, studsmatta, lekstugan och boll att sparka med så busa kan hon allt få göra. Nu börjar tomten bli den lekplats som vi vill ha till Tyra
Sen gillas det att sitta framför DaDas bur och kolla när hon hoppar rundor. Det verkar som mina små tjejer har fastnat för varandra för det finns ingen gång som DaDa är ute så mycket ur sitt hus som när Tyra är i det rummet. Hon står på bakbenen och är supernyfiken på vad Tyra hittar på. Och Tyra springer in där jämt och vinkar och säger Heeeej DaDa. Snacka om att jag är glad att vi valde ett namn som Tyra kan säga för det pratas massor om kaninen. Dock så brukar det pekas och sägas voff voff och mjauuu.

Nä nu gnälls det massor här så vi får hitta på något.
Attcchooo på er så länge

Ny familjemedlem

Publicerad 2010-04-28 09:30:23 i Allmänt,

Nä det är inte bebis jag pratar om . Iallafall ingen som kommit ut från mig. Nä vår förtjusande underbara familjemedlem heter DaDa (Tyras val) och är en 8 veckor gammal lejonhuvad kanin. Hon är helt underbart söt så man kan inget annant än att smälta:)
Har länge velat ha antingen en kanin eller 2 marsvin men det har liksom inte blivit av och igår när jag satt här med min sjuka gnällfis så passade jag på att titta på blocket medans Puh-filmen var igång i vanlig ordning. Och där var hon. Ringde på annonsen och pratade med en supertrevlig tjej som förklarade att hon köpt henne i fredags som sällskap till sin kanin men han hade inte accepterat henne så det hade fått bli att köpa en bur till och det hade hon inte riktigt plats för i sin lägenhet. Så då valde hon att sälja henne vidare direkt innan hon hann vänja sig vid sin nya familj. Och det är ju vi tacksamma för:-)
Så sagt och gjort jag coh Tyra tog en snabb biltur in till stan och hämtade det lilla underverket. Åhh jag är helt förälskad i henne och Tyra älskar att bara sitta och titta på henne. Hon klappar jättefint och sänker rösten när jag säger till henne. Tja jag tror vår lilla tjej är lika mycket djurälskare som sin mamma:)
Så det är kanske tur att Daniel tycker dom är söta men hemma hos andra för annars hade vi haft ett helt zoo här hehehe.
Så nu har jag faktiskt annat att tänka på istället för att snart ska jag föda barn och det känns faktiskt kanon för innan har jag ju nästan räknat timmarna tills dess att jag skulle bli igångsatt:S
Dock kan jag inte bjussa på någon bild på nya lilltjejen för hon är allt lite blyg och inte alls lätt att fotografera.
Men hon är Svart/vit wienertcknad som det så fint heter på pappret från uppfödaren.



Härliga tisdag

Publicerad 2010-04-27 10:02:41 i Allmänt,

Igår var jag hos barnmorskan för att kolla minimini-Persson och där såg allt fint ut. Hon sa att förmodligen blir det en tjock bebis så då är det väl bara till att ställa sig in på det. Hade ju hoppats på att denna skulle köra modellen mindre än Tyra men dom verkar ju ta efter sin mor och ha lätt för att lägga på hullet hehe. Fast kan ju knappast tro att det gör så himla mycket mindre ont att krysta ut en bebis som är kanske ½-1 kilo lättare så länge den inte har ett jättehuvud. Men det är nog det som faktiskt är min största skräck att den ska fastna, försöker att inte tänka på det men när jag får höra att det är en tjock bebis så är det ganska svårt att blunda för det. Ush jag tänker verkligen för mycket :/
Allt annat såg fint ut men hon tycket jag skulle ställa mig in på att gå över för sist så hade jag det så himla jobbigt då jag faktiskt trodde att Tyra skulle komma innan. Men nu mår jag mycket bättre så just nu känns det inte längre som att jag går under.
Sen passar det inte så jättebra att föda barn nu då Tyrisen är sjuker. Hon vaknade flera gånger igår helt hysterisk varje gång hon hostade så till sist fick hon komma upp och mysa först med mammsen och sen med pappsen. Det var verkligen skitgulligt för när jag satt i köket och kollade på datorn så hörde jag dom två ligga på soffan och diskutera tv-programet på Discovery om hur man byggde motorcyklar. Daniel verkligen förklarade och hon babblade tillbaka. Och när jag kom in i rummet så tittade hon på mig, pekade på tvn och babblade til mig precis som om hon skulle förklara för mig. Älsklingarna mina...lööööv you.
Så inatt fick det bli att Tyra nannade mellan oss och när vi vaknade imorse var hon jätte förkyld, hostade och hade feber. Så det var inget kul humör hon var på alls. Så nä mini i magen får nog allt vänta tills storasyrran blir frisk för det kan vara ganska tufft att ta hand om en nyfödd och en sjukling.
Så idag blir det en hemmamys dag för vår del och se till så att lillan blir bättre

LÖrDaG

Publicerad 2010-04-24 09:30:44 i Allmänt,

Och det känns faktiskt lite bättre. Har fått sova nästan hela natten så jag har lite mer energi. Men kroppen ömmar fortfarande så det får bli att ta det ganska lugnt idag så att man inte får tillbaka smärtan igen.

Men ett STORT tack till alla er som hörde av er igår. Så skönt att veta att ni finns där när man mår dåligt. 


 

*Gråter*

Publicerad 2010-04-23 11:15:19 i Allmänt,

Om ni inte orkar med gnäll så sluta läsa redan nu för detta blir inget solskens inlägg. Har så j*vla ont i min kropp så jag vet inte var jag ska bli av. Kan knappt lyfta mina fötter och nu är det inte ens i snigelfart jag går i. Känns som hela jag har gått sönder. Bebben kan ju knappast sjunka ner mer utan att titta ut. Har knappt sovit alls i natt och gråtit typ varje gång jag behövt flytta någon "liten" kroppsdel.
Allt detta påverkar Tyra  så hon sover endast bra hos mig och är riktigt mammig. Känner mig som en kass mamma eftersom just nu orkar jag typ ingenting och jag känner att hon förtjänar bättre än så. Min lilla gullunge!!!
Och eftersom jag hela tiden får höra att har man gått över med första så gör man det oftast med andra också...tänk er att kanske gå 5 veckor till såhär när jag inte ens vet hur jag ska klara 5 minuter till. Visst kan jag vara gnällig men alltid med lite kämparanda och tanken att detta fixar jag trots allt men nu känner jag inte så. ORKAR INTE MER...har så ont och det finns inget jag kan göra. Panodil är ju som en fis i atmosfären.
Nä förlåt för detta deppiga inlägg men nu känns det liksom för mycket och här sitter jag ensam och ingen att gnälla av mig till så då får det bli till att blogga. Ni blev ju varnade i början.
 

Snart e veckan slut igen...

Publicerad 2010-04-22 09:05:00 i Allmänt,

Torsdag och det betyder att det snart är helg igen. Härligt härligt måste jag säga. För då är det liiiite närmare tills det är dax för liten att komma:) och jag kan kanske börja röra mig igen utan att se ut som en sån där docka med rund botten som bara tippar fram och tillbaka:) Tänk att kunna ha Tyra i knäet utan att vara tvungen att lösa det med hur man ska ha magen och kunna sova på magen igen är ju rena drömmen:)

Igår var jag och Tyra på en lite tripp på jakt efter saker som behövs till babyns rum och det sista till bb-väskan.
Hittade min drömmobil att ha ovanför skötbordet:) Har ju lite av ett stjärntema i rummet och mobilen är stjärnor i 3D som har ett blått ledljus. Blev mycket nöjd när gubben min hade satt den på plats. Sen köpte jag nya morgontofflor att packa ner i väskan. Har en konstig ide om att det mesta jag stoppar ner i väskan ska vara nytt. Tycker det är en lyx som jag kan unna mig efter den smärta jag vet jag har framför mig. Tänk er ny ammningsbh, ny ammningströja, tofflor, strumpor osv. Härligt att få komma ur duschen och ta på sig helt fräscha kläder:)
Sen fick Tyra  välja en liten grej på Babyland eftersom hon är den sötaste jag vet och gissa vad vi kom hem med....ett par rosa foppatofflor. Så det är hennes nya förälskelse och dom ska vara på hela tiden. Passade dock ganska bra eftersom jag varit på jakt efter inneskor till henne men inte hittat några jag tycker om så nu är ju det problemet löst:)
Se hela bilden








Men jag kan säga att efter denna lilla tur så var jag helt färdig och knoppade in samtidigt som dottern. Har dock sovit sjukt dåligt inatt så vi får väl se hur dagen blir.
Ikväll kommer iallafall lillebror med familj på besök så lite städande får det bli. Annar tror jag vi tar en hemmamys dag då lillpärlan verkar ha vaknat på ett kärt humör med mycket gnäll och morr.
Åhhhh nu e det Mummindalen på tv så då får vi kasta oss i soffan:)

*Andas*

Publicerad 2010-04-20 15:39:12 i Allmänt,

Shit att förvärkar kan göra så här ont....helt plötsligt så minns jag varför jag sa ALDRIG några fler barn när jag fött Tyra. Och då hade jag ändå min belöning i famnen, nu vet man ju inte hur länge till man ska våndas så här.
Så nä som jag sagt innan så inga fler barn efter denna lilla parveln som stökar och bökar runt i min mage. Den är sjukt mycket välkommen ut till la familia nu för vet inte hur jag kanske ska orka 5½ vecka till. Och magen e ju redan gigantisk så hur ska jag kunna bli större?? Nä du Ragnar nu vräker jag dig snart så att vi kan mysa här på utsidan istället för att leka *sparka-allt-vad-du-kan-på-mammas-revben* & * borra-huvudet-ner-ner-ner-så-att-mamma-knappt-får-luft-av-smärta*.
Kan ju säga att det är en himla tur att jag har världens goaste dotter som är så fin och go när hon märker att mamma har ont och hjälper till massor här hemma. Idag har hon hjälpt mig att tvätta, plocka upp saker från golvet och sortera skräp ifrån flyttlådorna som bara står och väntar och skriker efter att bli uppackade.
Så världen håll tummarna för att denna fru Perrson slipper gå med magen i vädret så  sjukt länge till och definitivt att jag slipper gå över.
Inte mycket positiv anda i detta inlägget men det får ni ta;)

Förolämpad

Publicerad 2010-04-17 19:52:36 i Allmänt,

Jag gjorde nyss det stora misstaget och trodde att jag skulle mata Tyra hennes kvällsmat. Hon blev tvärilsk och mycket förolämpad för hon är faktiskt en stor tjej som äter själv numera. Inte ett dugg har hon kladdat och har mindre mat runt munnen än när jag ger henne. Naw var tog min lille bebbe vägen????

Vilken dag

Publicerad 2010-04-15 18:16:15 i Allmänt,

Har vaknat typ 1 gång i timmen från det att jag gick och la mig igår fram till klockan 3 då jag var klarvaken. Gick och la mig på soffan och kollade på veckans DH & CT innan jag kröp in till familjen och försökte somna om. Snurrade och snurrade så gott det nu går med denna kroppen och till sist slumrade jag till. Då ringer mobilen och det är samtalet jag väntat på hela veckan...jag har blivit faster:-) Adrenalinet är ju uppe på topp när man väcks på det där sättet och hoppar upp 2 meter i luften. Tyra vaknade också och hade inte en tanke på att somna om hon heller så vi gick upp klockan 5.50 idag. Körde pappsen till jobb eftersom det bjöds på after work idag.
Hem och fixade och donade medans Tyra slumrade och sen iväg till väla för att handla till det lilla underverket.
Upp på fika och mys med den lille sötnosen så gott det nu gick innan Tyra tyckte att Leon också skulle ha yoggi.
Men säger bara att jag blev allt förälskad:-)

(Lånad bild av svägerskan)
Tur för Daniel att det snart är vår tur annars hade jag tjatat massor massor om att jag ville ha bebbe. Men snart är vårt lilla underverk också här.

Nu har jag och Tyra precis ätit en lyxig middag (färdig pizza från Dr Oetker) med bubbel (kolsyrat vatten) och våffla med sylt och grädde till efterrätt....nyttiga vi var idag va...men vi tjejer får ju också festa till det när Daniel är iväg;)
Så nu blir det mys en stund för lilldonnan innan hon får hoppa i bingen så att jag hinner med lite hushållsarbete innan alla mina krafter är slut för idag. Sen ska jag tända lite ljus och krypa upp i soffan och bara mysa tills gubben kommer hem. Känns verkligen att det är på slutet nu för krafter...vad är det??
Nä prinsessan kallar så god kväll på er gott folk.

Snabbt middagstips

Publicerad 2010-04-13 18:59:56 i Allmänt,

Tänkte bara slänga in ett litet inlägg med ett tips på en snabb och god fiskgryta som iallafall älskas av alla i den här familjen. Perfekt nu när min energi är nere på noll:)

2,5 dl matlagningsgrädde
½ dl mjölk
1 pkt torskfile
1 purjolök
Bong Touch of Taste Skaldjursfond


* Värm upp grädden och mjölken
* Skölj & strimla purjolöken och tillsätt i grytan
* Häll i fonden och smaka av
* Tärna torsken och lägg i den försiktigt i grytan.


Servera med potatis...

Snabbt och lätt och enligt oss Perssons supergott;)
 

Ush

Publicerad 2010-04-13 09:22:31 i Allmänt,

Så har jag tagit det stora steget och ringt en förskola för att komma och titta. Aj AjAj i mammahjärtat säger jag bara. Vill ju som sagt inte alls lämna henne på dagis men känner mig tvingad för att Tyra ska få utvecklas och busa med kompisar hon också. Så imorgon 9.30 ska vi till första stället och bli visade runt. Kändes iallafall skönt att personen i telefonen var supertrevlig för annars hade jag aldrig gått dit.
Sen hade jag inte tänkt att hon skulle börja förrens i oktober månad och hon kommer inte vara där så många mer än 3 timmar om dagen till att börja med. Man få ju ha dom 5 timmar 3 dagar i veckan men jag känner eftersom där går ju iallafall 2 timmar till att äta och vila så då kan ju Tyra lika bra göra det hemma. Ja det där är mina tankar så får vi se hur det går.

Nu till annat.
I söndags var jag, mamma och Tyra på Ullared och handlade. Det blev en hel del saker kan jag säga. Det behövdes en del vårkläder till Tyra, lite smått till bebben och en del kläder till mig och Daniel.
Nice att ha lite nytt att ta på sig sen när bebben kommit.

Sen igår spenderade jag typ hela dagen på lasarettet.
Skulle bara på en vanlig kontroll hos min bm men när jag kom dit där så hade någon avbokat min tid utan att meddela mig. Bad dock att få träffa henne endå för att jag har börjat få ont i magen. Öm hela tiden och sen kommer det en kraftig smärta emellanåt. Efetrsom man endast kan lyssna på hjärtljuden hos min bm så skickade hon upp mig för att se vad som händer.
Det visade sig efter många prover och undersökningar att det är rejäla förvärkar jag har och dom trodde att bebisen sparkat extremt mycket när jag gått så mycket i söndags så att jag typ fått blåmärke på insidan av magen och det är därför som jag är öm hela tiden.
Skulle förvräkarna bli regelbundna så skulle jag inte bli rädd för då är det helt enkelt dax att föda barn för när man kommit så här långt så stannar dom inte upp det utan bebben är klar men dock lite liten.
Så jag får försöka ta det så lugnt man kunde med en 16-månaders hemma så att lillen iallafall fick stanna i magen i 2 veckor till och tjocka på sig.
Men jag lär säkert gå över och föda en jättebebis så inget att ropa hej över. Längtar ju massor nu tills jag får hålla h*n i min famn.

Nä nu ska jag börja tvätta upp alla nya grejs till liten så det bara ligger och väntar.
Ha en bra dag och ser ni solen så skicka hit några strålar till mig så att vi kan njuta i trädgården.
Tjing tjing

Effektiv fredag:)

Publicerad 2010-04-09 08:45:15 i Allmänt,

Jag vaknade en stund innan Daniels klocka ringde idag och låg bara och tittade på mina älsklingar. Rätt som det var så sa Tyra högt och tydligt flera gånger MAMMA, MAAAAMMA, Mamma och började peka åt mitt håll, detta gjorde hon trots att hon sov. Shit va gulligt det var:) Både Daniel och jag började asgarva men hon fortsatte sova gott. Sen helt plötsligt började hon säga voff, voff och slog upp ögonen och flinade, hur söt får man vara liksom.
Och efetrsom vi ändå var uppe tidigt så tyckte jag och Tyra att då kan vi lika bra baka. Så det blev en smet chokladmuffins med marshmallows i och en smet kladdkakemuffins med mjölkchokladbitar i. Mums så det är lika bra att slänga dom i frysen direkt för annars har jag ingen som helst självdiciplin. Lillan tycker det är toppenkul att få baka med mamma och nu har hon kommit på att smeten är god så den lilla tjuven försöker jämt få tag i lite smet:) Men lite fredagslyx får hon väl ha...

Och nu är klockan inte ens 9 och jag har ingen aning om vad vi ska hitta på idag. Så det får väl bli en liten överraskning. Ha en najsig fredag mina vänner

En liten tjuv:)

Publicerad 2010-04-07 09:34:36 i Allmänt,

Jag har sorterat alla Tyras bebbeleksaker och lagt i en back i lillens rum, men nu helt plötsligt dyker dom allt som oftast upp på Tyras rum. Innan har dom inte varit ett dugg intressanta men nu så är dom det mest spännande som kunnat hända detta hemmet:)

Det har börjat förberedas en del till lillens rum nu och idag ska jag, mamma och Tyra ut på Ikea och handla spjälsängen. Har även mina funderingar på att färga tyget till vaggan så att den passar in i vårt sovrum och mjuklift till syskonvagnen ska tas in och tvättas och liggdelen till vår andra vagn ska förberedas.
Shit nu börjar det bli sådär mys som jag pratade om för ett tag sen. Allt det här pysslandet gör ju det hela så mer verkligt.
Idag är det 37 dagar till bf. Men efetr att ha träffat läkaren igår så bör jag väl förbereda mig på att gå över. Hon sa nämligen att har man gjort det med första barnet så är chansen stor att man gör det med andra också. Dock finns det ju alltid undantag men knappast att jag har den turen att få föda när det faktiskt är dax.
Känner mig dock lite orolig för hur stort detta barnet kan bli om jag går över. Är superduper rädd för att den ska fastna eller att jag ska spricka en massa.
Därför är jag nu en av dom som ger Hallonbladste en chans. Drack endast en kopp igår för det ger verkligen sammandragningar och inte vill jag ha liten för tidigt utan sådär till början av maj är perfekt för då är den färdigjäst.

Men så här står det om det:

"Hallonbladste har mycket högt järninnehåll och är i största allmänhet näringsrikt. Stärker livmodern, ger en smidigare och snabbare förlossning, minskar bristningar i underlivet och påskyndar läkning och återhämtning efter förlossning. Hallonblad innehåller oxytocin, det hormon som frigörs i hypofysen för att framkalla sammandragningar i livmodern.
Hallonbladste får endast användas efter vecka 35 och om man upplever att man får väldigt mycket sammandragningar så ska man genast upphöra att dricka detta te och i så fall försöka igen efter vecka 38."

Så det är väl värt att ge det en chans tycker jag.

När jag försökte bli gravid första gången så försökte vi i 4 månader och ingenting. Till 5:e försöket provade jag att äta rosenrot+ bisolvon och den månaden blev jag gravid för första gången. Dock slutade det i missfall. Vi försökte som vanligt i 2 månader men inget så jag provade rosenrot + bisolvon igen och den gången blev jag gravid med älskade Tyra.
Sen inför första försöket med denna bebben åt jag rosenrot + bisolvon igen och då blev vi gravida med lille Ragnar så personligen tror jag att det hjälpt mig att bli gravid.

Märks nu att det börjar bli nära för just nu är det mycket graviditet occh förlossning som cirkulerar i mitt huvud.
Men så fort Tyra är vaken så är det fokus på henne så då hinner man inte med att tänka på något.
Lilla fröken bus testar allt och tycker livet i hus är lajbans.
Ni skulle sett henne när vi var ute i trädgården i måndags. Hon hjälpte pappa att gräva i rabatterna och mamma att skruva upp gungställningen. Hon gick och flinade och skrattade hela tiden och hämtade oss stup i kvarten för att ta med oss in i hennes stuga. Gullunge vad du kan göra en lycklig.
Så det får allt bli en sväng och handla lite jord och blommor idag så att vi kan plantera i vår brunn.
Nu ska jag njuta av att solen är framme.

Glad påsk

Publicerad 2010-04-01 15:45:20 i Allmänt,

Jag har ont, är trött och gnällig så nu tar jag påsklov och ska ladda batterierna med min goa familj.

Men glad påsk önskar jag er alla.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela